Friday, May 17, 2013

Filled Under:

TAWAKAL = TIDAK BERHARAP ( Part 1 : Konsep Usaha, Doa dan Tawakal )








Okay guys, I'm back. Alhamdulillah dah selesai tunaikan solat fardhu Maghrib. 

So, TAWAKAL = TIDAK BERHARAP. Apa yang dimaksudkan dengan kata-kata ni? Sebelum kita memulakan sesi ceramah di blog ni, meh saya ulas balik cara mencapai kejayaan. Dalam Islam, actually bukan susah pun nak capai kejayaan. Formula dia senang je : Usaha + Doa + Tawakal = Kejayaan! Contohnya, kalau kita nak berjaya dalam SPM, apa yang kita selalu buat? Kita akan pulun gila-gila punya lah untuk faham and dapat markah yang tinggi. Dan itu sepertimana yang kita tau, adalah USAHA. Usaha ni pun ada yang malas nak buat. Macam mana la korang semua nak mencapi kejayaan. Betul tak? Orang suruh baca buku, MALAS. Suruh study, MALAS. Suruh buat homework, MALAS. So macam mana? (Aku dulu mcm tu jugak, haha)

Tapi, lepas usaha tu jadi susah sikit. Kita kena doa. Aik? Apa yang susah untuk berdoa? Haaa, doa tu mmg la tak susah, bila-bila masa je boleh tadah tangan n berdoa kat Allah. Tapi apa yang orang ramai tak faham ialah, bila berdoa, untuk dimakbulkan sesuatu doa itu, kita kena tengok macam mana hubungan kita dengan Allah. Kalau kita kadang-kadang solat, kadang-kadang tak, macam mana Allah nak makbulkan doa kita? Mungkin doa kita akan terhijab dan lambat sampai kepada Allah. Haaa, nampak tak kat situ. Saya bagi satu analogi yang simple la kan. Contohnya, korang ada sorang member ni, dia selalu kutuk korang. Tapi bila dia dalam kesusahan dia berbaik dengan korang. Bila dah okay, dia ulang balik perangai dia macam dulu. Agak-agak korang lah kan, bila dia dah selalu buat camtu lama-lama korang rasa nak tolong dia tak? Mesti la akan tolong, cuma rasa berat hati nak tolong kan. Macam tu la jugak kita dengan Allah SWT. Sebab apa saya guna analogi kawan mengutuk? Sebab setiap dosa yang kita lakukan sama la jugak seperti mengutuk Allah SWT. Sebab apa? Dia pencipta kita, akan tetapi, bila dia suruh kita meninggalkan sesuatu larangan, kita tak tinggalkan. Bila Allah suruh buat amalan, kita tak buat. Dan ini seolah-olah seperti mengutuk Allah.




Akan tetapi kawan-kawan ku, ingat la, Allah tu Maha Pengampun dan Maha Pengasih. Walau sebanyak mana pun dosa kita, PASTI, Dia pasti akan mengampunkan diri kita. Apa power sangat dengan doa neh? Uish, power beb! Dalam Islam, senjata yang paling power sekali ialah DOA. Whaaaaaaaaaatt? Yep, thats right my friend. Doa adalah senjata yang paling kuat. Sebab apa? Setiap kejadian tu Allah yang rancang. Alam ni pun dia yang cipta, so kalau kita berdoa, maknanya..... Kita direct mintak kepada Allah SWT. So ingat tu kawan-kawan. Setakat ni dah faham kan konsep doa. 

Kenapa kena cerita dulu usaha and doa ni? Sebab macam yang saya cakap tadi la, nak sampai ke tawakal, kena ada usaha, doa dulu. Tapi bab tawakal nanti saya sambung. Setakat ni je dulu okay my friends? Wallahua'lam

Assalamualaikum :)

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Sam Syahmi.